Zo voldoe jij aan de nieuwe transparantieregels voor zorgaanbieders

Sinds 1 september 2024 is er een nieuwe versie van de transparantieregels zorgaanbieders van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).  Het doel van deze regeling is om duidelijk te maken welke informatie een zorgaanbieder moet verstrekken en op welk moment. De gedachte hierachter is dat patiënten met deze informatie een betere keuze kunnen maken over welke zorg ze willen afnemen en bij wie.

In deze aangepaste versie zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd. Dit omdat volgens de NZa patiënten te vaak onbedoeld zorg ontvangen die niet wordt vergoed door hun zorgverzekeraar.

Wat verandert er met de nieuwe versie van de regeling?
In de nieuwe versie van de regeling is – naast de bestaande informatieverplichtingen, die ook in de nieuwe regeling blijven bestaan – opgenomen dat je als zorgaanbieder actief en aantoonbaar informeert over met welke zorgverzekeraars je contracten hebt en met welke niet. Daarnaast informeer je ook over de hoogte van de vergoeding en de gevolgen daarvan voor de patiënt.

Wat betekent dat concreet voor jou als zorgverlener?
Je moet minimaal op je website informatie plaatsen over de prestaties die je levert, de toepasselijke tarieven, of en hoe de prestaties worden vergoed (inclusief eventuele eigen betalingen), en, indien van toepassing, de wachttijden of een patiëntenstop.

Hoe zorg ik er voor dat ik in Intramed de juiste gegevens instel en daarmee voldoe aan de nieuwe regeling?
Je dient de informatieverstrekking actief en aantoonbaar te maken vóór de start van de zorgverlening. Dit kun je het eenvoudigst doen door deze informatie op te nemen in je eerste afspraakbevestiging die je verstuurt naar de patiënt wanneer hij binnen je praktijk in behandeling komt.

Afspraakbevestigingen aanpassen
Ga in Intramed naar menu [Systeem], [Organisatie], [E-mailinstellingen] en vervolgens naar tabblad “2. Per soort e-mail”. Klik in de linker kolom op “Eerste afspraakbevestiging” en vervolgens aan de rechterkant (naast het ontwerpnummer) op het pijltje omhoog om het ontwerp aan te passen.

Zorg dat je de volgende informatie opneemt in je afspraak bevestiging:
– Vermeldt met welke zorgverzekeraars er wel én geen contracten zijn afgesloten.
– Geef een uitleg wat de gevolgen kunnen zijn voor het ontbreken voor het contract met de zorgverzekeraar.
– KNGF adviseert hiernaast op te nemen over de wijze waarop de behandelingen worden vergoed als de praktijk wel een contract heeft afgesloten met de zorgverzekeraar van de patiënt.

Omdat je verplicht bent om deze informatie ook te tonen op je website adviseren wij om een korte introductie met een link naar de pagina op je website te vermelden in de reguliere afspraakbevestiging. Dit doe je in het ontwerp “afspraakbevestiging”. Zo voldoe je bij iedere behandeling aan deze informatievoorziening.

Wanneer je niet weet hoe je dit kan doen, kijk het filmpje Briefontwerp toevoegen of volg de handleiding (Stap 4) om dit aan te passen in Intramed. Heb je hulp nodig of vragen over de aanpassing in de e-mailinstellingen? Neem dan contact op met ons Service Centrum via www.intramedexpert.nl/support.

Informatie toevoegen aan de praktijkpagina van MijnZorgApp
Je kunt ook de een bericht toevoegen aan de MijnZorgapp hierover, wij adviseren in dit geval om kleine tekst te maken over de regeling en te verwijzen naar de pagina op je praktijkwebsite waar vermeld staat met welke zorgverzekeraars je wel en geen contracten hebt. Hoe je de praktijkpagina kan aanpassen binnen de MijnZorgApp kun je hier vinden.

Wil je meer informatie?
Op de website van KNGF en de Nza  vind je meer informatie over de regeling en een aantal voorbeeldbrieven die je ook kan gebruiken.