Na het declareren in Intramed kan in het scherm ‘Niet gedeclareerde zaken’ de foutmelding “Bij x behandelingen/declaratiemomenten zijn de patiëntgegevens niet volledig.” verschijnen. De melding zal verschijnen bij alle behandelingen (ook van 2024) die hebben plaatsgevonden, waarbij de combinatie van gegevens niet correct is.
Deze foutmelding ontstaat wanneer in de patiëntenkaart op tabblad “1. Algemeen” het veld ‘Identificatie via’ is ingesteld op ‘Niet geïdentificeerd’ en op tabblad “2. Financieel/Mailing” geen op dit moment geldige basispolis is ingevuld. Hierdoor kan Intramed de declaratie niet verwerken.
Door een fout in de software wordt deze melding momenteel niet weergegeven tijdens de invoercontrole in het scherm “Gegevens controleren en aanvullen”. We werken aan een oplossing om dit probleem te verhelpen.
Wanneer je deze melding ontvangt, kun je dit op twee manieren oplossen:
- Wacht met declareren en doe later nog een COV-check
Op dit moment zijn zorgverzekeraars nog druk bezig met het verwerken van alle patiënten die zijn overgestapt van zorgverzekering, daarom is het mogelijk dat nog niet alle gegevens bekend zijn bij VECOZO wanneer je een COV-check uitvoert. Als je later opnieuw een COV-check doet zijn de verzekeringsgegevens en is daarmee ook een geldige basispolis aanwezig.
Wij adviseren om te wachten met declareren tot eind januari vanwege de GDS wijzigingen en de actualiteit van de gegevens bij Zorgverzekeraars. - Voer alsnog de juiste identificatie van de patiënt in
Wanneer de basispolis niet aanwezig is, kun je ook de juist identificatie van de patiënt invoeren in de patiëntenkaart. Dit kan doormiddel van een Paspoort, ID, Rijbewijs óf een vreemdelingendocument. Je bent dit bij wet ook verplicht om te doen als zorgaanbieder, zo weet je zeker dat je de juiste persoon de zorg verleent. De optie ‘Vergewissing’ mag alleen gebruikt worden als het een patiënt betreft die voor 1 januari 2006 toen de Zorgverzekeringswet in werking is getreden, al onder behandeling was.
Wanneer je nog aanvullende vragen hebt kun je deze mailen naar ons Service Centrum via helpdesk@intramed.nl