De ingevulde of overgenomen Aanspraakstartdatum is niet gelijk of kleiner dan de startdatum.
In verband met rechtmatigheid en handhaving van de aanspraakduur moet de verzekeraar de startdatum van de aanspraak weten. Daarom moet bij de 2e zorgaanbieder de oorspronkelijke aanspraakstartdatum worden aangegeven, ALS die datum afwijkt van de zorgtrajectstartdatum. Oftewel: de oorspronkelijke aanspraakstartdatum van de 1e zorgaanbieder moet worden ingevuld bij de 2e zorgaanbieder, zodat duidelijk is, dat aanspraken die in tijd gelimiteerd zijn (gerekend vanaf de start van de zorgvraag) nog mogen worden uitgevoerd.
Op het moment dat je de retourcode “9579 – AanspraakStartdatum moet kleiner zijn dan of gelijk zijn aan Zorgtraject/Startdatum” wil de Verzekeraar een andere datum zien dan dat er nu wordt meegestuurd. Voortaan kun je op het tabblad ‘2. Toestemming’ van een behandelserie de aanspraakstartdatum invullen; maak je een vervolgserie, dan wordt deze datum overgenomen en kun je hem niet wijzigen. Hiervoor dien je in de originele serie de datum aan te passen, of in de huidige serie het vervolg van leeg te halen. Hierdoor kun je in de vervolgserie de datum aanpassen.