9671 – Onjuiste aanspraakstartdatum

De ingevulde aanspraakstartdatum is onjuist.

Een zorgvraag kan doorlopen als een cliënt naar een andere zorgaanbieder gaat, gebaseerd op dezelfde aanspraak. In zo’n geval kan de 2e zorgaanbieder een zorgtraject openen met een zorgtrajectstartdatum die later is dan de zorgtrajectstartdatum bij de 1e zorgaanbieder. In verband met rechtmatigheid en handhaving van de aanspraakduur moet de verzekeraar de startdatum van de aanspraak weten. Daarom moet bij de 2e zorgaanbieder de oorspronkelijke aanspraakstartdatum worden aangegeven, ALS die datum afwijkt van de zorgtrajectstartdatum. Oftewel: de oorspronkelijke aanspraakstartdatum van de 1e zorgaanbieder moet worden ingevuld bij de 2e zorgaanbieder, zodat duidelijk is, dat aanspraken die in tijd gelimiteerd zijn (gerekend vanaf de start van de zorgvraag) nog mogen worden uitgevoerd.

Voortaan kun je op het tabblad ‘2. Toestemming’ van een behandelserie de aanspraakstartdatum invullen; maak je een vervolgserie, dan wordt deze datum overgenomen en kun je hem niet wijzigen. In het geval dat je een vervolgserie hebt, waar je geen aanspraakstartdatum kunt invullen. Dan vul je deze in, in de allereerste serie. Deze gegevens worden in de vervolg van series overgenomen.

Op het moment dat je de retourcode “9671 – Onjuiste aanspraakstartdatum ” krijgt, betekent dit dat de ingevulde aanspraakstartdatum, onjuist is. Neem hiervoor contact op met de zorgverzekeraar, welke datum er ingevuld moet worden. Zodra je deze datum weet, crediteer je de declaratie en dien je de declaratie opnieuw in.