Inleiding
Voordat je begint met de installatie van de Actian ZEN software moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
- Er moet een bestaand werkend netwerk zijn met het TCP/IP protocol geïnstalleerd. Dit kan zijn met DHCP of vaste IP adressen.
- Er moet een Actian ZEN versie aangeschaft zijn die genoeg licenties verschaft voor het aantal gelijktijdige gebruikers in het netwerk. Deze licenties zijn per user aan te schaffen.
Bij het de-installeren, het upgraden van een server, het klonen van een virtuele computer of het verplaatsen van Actian ZEN naar een andere server moet je altijd eerst de licentie de-activeren. Voor meer informatie over het activeren en deactiveren van een licentie zie de bijlage ‘Actian ZEN product activeren’.
Systeemvereisten
Windows:
Om Intramed goed te laten functioneren heb je recente Windows nodig. Voor Windows hanteren wij de systeemeisen die ondersteunt en onderhouden worden door Microsoft.
MacOS:
Intramed werkt ook op MacOS. Hiervoor heb je wel software nodig die het mogelijk maakt om Windows applicaties te kunnen draaien. Voor advies kun je het beste even contact opnemen met ons Service Centrum.
Linux:
Actian ZEN kan ook worden geïnstalleerd onder Linux, maar Intramed biedt bij deze installatie geen ondersteuning aan.
Installatie
Installatie op de server
De data van de administratie van Intramed wordt in de meeste gevallen op de server gezet. Ook als de data ergens anders staat, moet deze map worden gedeeld voor het netwerk. Daar moeten lees- en schrijfrechten voor worden gegeven. Deze ‘share’ moet ook gemaakt zijn op een vóórliggende map, dan waar de data in staat.
Voorbeeld:
- de data staat in c:\intramed\data;
- de share moet dan staan op: c:\intramed.
Het is in elk geval aan te raden de data op een plek te zetten waar makkelijk back-up procedures uitgevoerd kunnen worden.
De Actian ZEN versie 15 service draait standaard onder het ‘System’ account van Windows. Dit account moet dan ook de juiste rechten krijgen op de databasedirectory. Vervolgens moet de Actian ZEN versie 15 server worden geïnstalleerd op de server waar de database staat.
Het is niet noodzakelijk om ook Intramed hierop te installeren.
Installeren
Het bestand is in een .zip file. Deze gaan we eerst uitpakken.
Als het bestand uitgepakt is opent automatisch onderstaand scherm. Als dat niet het geval is, blader door de zojuist uitgepakte bestanden heen en zoek het bestand autorun.exe.
- Installeer Actian ZEN versie 15: Klik op ‘Install Action ZEN v15 Server Engine’.
De installatiewizard wordt gestart
2. Klik op ‘I accept the terms in the license agreement’.
3. Kies voor ‘Complete’.
4. Klik op ‘Install’.
5. Dit duurt even, maar je wordt op de hoogte van de voorgang gehouden:
6. Klik op ‘Finish’.
Hiermee is de installatie van de Actian ZEN versie 15 server afgerond. Registratie op de website is niet vereist.
Actian is geïnstalleerd, nu moet je het product nog registreren. Dit kan op 2 verschillende manieren namelijk online en remote.
Actian ZEN online activeren
- Klik op het ‘Start’ icoon en typ ‘Zen license administrator’ in. Open dit programma
2. Voer bij ‘Key’ jouw licentie in en druk op ‘Authorize’. Deze licentie krijg je van Intramed.
3. Je ziet nu bij ‘Product’ jouw licentie staan:
Actian ZEN remote activeren
Als de server waarop de Actian Zen geïnstalleerd is geen internetverbinding heeft, maar de clients die verbonden zijn wel, dan kun je het activeringsproces vanaf de client laten plaatsvinden.
- Klik op het ‘Start’ icoon en typ ‘Zen license’ administrator in. Open dit programma.
2. Vul bij het veld ‘Server Name:’ de naam van de server in of zoek via ‘Browse’ de server op en klik op “Connect”.
Nadat je verbonden bent met de server, vul je bij het veld ‘Key’ het ontvangen licentienummer in en klik je op ‘Authorize’. De licentie zal dan op de server geïnstalleerd worden en direct via het internet worden geactiveerd.
Nu gaan we Actian ZEN instellen:
- De instellingen kunnen worden aangepast in het Actian ZEN Control Center:
2. Klik dan op ‘Configure Local Engine’ om naar de server engine instellingen te gaan. Klik in het volgende scherm op ‘Properties’:
3. Het scherm ‘Properties for…’ wordt geopend.
4. Klik aan de linkerkant op ‘Communication protocols’:
Kies alleen het protocol dat daadwerkelijk gebruikt wordt. In het algemeen zal dat TCP/IP zijn.
5. Klik aan de linker kant op ”Compatibility’:
Vink bij ‘Create File Version’ de waarde 9.5 aan.
6. Klik aan de linkerkant op ‘Memory usage’:
Kies voor ‘Allocatie Resources at Startup’. Hierdoor wordt het gevraagde geheugen direct beschikbaar gemaakt voor Actian ZEN.
7. Klik aan de linkerkant op ‘Performance tuning’:
De optie ‘Limit Segment Size to 2GB’ moet uitgevinkt zijn.
8. Klik op ‘OK’.
9. Je wordt gevraagd om te herstarten; klik op ‘Yes’:
Installatie op de client
De installatie van Actian ZEN op de client-computer kan door een gebruiker gebeuren of door de systeembeheerder
Installatie door een gebruiker
- Op de client-computer moet je eerst de Actian ZEN versie 15 de Workgroup versie installeren.
Je moet deze Actian ZEN versie installeren, omdat je eerst een lokale administratie moet benaderen om een netwerkadministratie te kunnen aanmaken.
Activeer de Workgroup licentie NIET. Je hebt aan de 30 dagen probeerversie genoeg.Heb je de Workgroup licentie toch geactiveerd, de-activeer deze dan als de netwerkadministratie aangemaakt is. - Op de server is er een ‘share’ aangemaakt. Deze moet worden benaderd door een ‘netwerkverbinding’ aan te maken, ook wel ‘mapping’ genoemd.
Deze kun je via de verkenner aanmaken (bij ‘Extra’, ‘Netwerkverbinding maken’). De mapping moet dan wijzen naar de directory die op de server geshared staat. Je kent hiermee een ‘drive’ letter toe aan de verbinding. Deze is belangrijk voor het aanmaken van de netwerk administratie binnen Intramed. - Start Intramed en log in.
- De volgende stap is het aanmaken van de administratie in Intramed:
- Klik op menu [Systeem], [Configuratie], [Administraties].
- Klik op ‘Toevoegen’. Je kunt dan een omschrijving opgeven van de administratie. Geef hier een voor jou duidelijke naam. De directory moet de mapping zijn en daarbij nog de directory van de administratie.
- Klik op ‘Bladeren’ en selecteer het driveletter van de mapping.
- Dubbelklik daarna ook nog op de map waar de administratie in staat (afhankelijk van je directory structuur).
- Als dit goed geselecteerd is klik je op ‘OK’; de administratie is toegevoegd. Je kunt je nu aanmelden in deze administratie.
- Nadat je de netwerkadministratie aangemaakt hebt, verwijder je Actian ZEN Workgroup, en installeer je de Actian ZEN versie 15 Client op deze computer. Herhaal deze handeling voor alle computers binnen het netwerk.
Installatie door de systeembeheerder
Het is belangrijk dat er op alle computers dezelfde driveletter gebruikt wordt!
- Ga naar het ‘Register’;
- Klik in het register op:
64-bits: ‘HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Convenient\Intramed\Databases\ Standaard administratie’ - Op de server is er een ‘share’ aangemaakt. Deze moet worden benaderd door een ‘netwerkverbinding’ aan te maken, ook wel ‘mapping’ genoemd.
Deze kun je via de verkenner aanmaken (bij ‘Extra’, ‘Netwerkverbinding maken’). De mapping moet dan wijzen naar de directory die op de server geshared staat. Je kent hiermee een ‘drive’ letter toe aan de verbinding. Deze kun je invoeren bij ‘Location’. - Dubbelklik op ‘Location’ en pas daar de locatie aan.
Als je dit op een computer gedaan hebt, kun je de sleutel ook exporteren en op de andere computer importeren. Klik dan met de rechtermuis op ‘Databases’ en kies ‘Exporteren’. Op de andere computers kun je in het register de sleutel weer importeren.
Terminal server gebruiken?
Als je wil dat meerdere vestigingen gebruik maken van één server of je wil thuis werken op de server dan is een Terminal Server de oplossing.
Wat is een terminal server?
Een terminal server is een centrale server waarop alle software draait die normaal gesproken op een werkplek is geïnstalleerd zoals Intramed, Word, Excel, Outlook, enz.
Via het programma Remote Desktop Connection dat standaard in een gangbare Windows verise zit kun je vanuit thuis of een andere locatie contact leggen met de server en gebruik maken van de applicaties die op de server zijn geïnstalleerd.
Omdat de applicaties geheel op de server draaien is het mogelijk om grote bestanden te wijzigen zonder deze bestanden via het netwerk naar de eigen computer over te halen.
Enkele toepassingen:
- Thuiswerken met dezelfde functionaliteit als op de praktijk.
- Remote systeembeheer.
- Nevenvestiging toegang geven tot een centrale applicatie(s).
Voordelen
Voor een organisatie met meerdere fysieke locaties biedt een Terminal Server oplossing een groot aantal voordelen:
Voordeel | Omschrijving |
Snelle, gecentraliseerde implementatie van toepassingen | Terminal Server is bijzonder geschikt om snel Windows-toepassingen te implementeren op computers in een onderneming, vooral toepassingen die regelmatig worden bijgewerkt, onregelmatig worden gebruikt of moeilijk te beheren zijn. Wanneer een toepassing wordt beheerd onder Terminal Server en niet op elk apparaat afzonderlijk, kunnen beheerders er zeker van zijn dat gebruikers de nieuwste versie van een toepassing gebruiken. |
Minder bandbreedte nodig voor toegang tot gegevens | Terminal Server zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de netwerkbandbreedte die vereist is voor externe toegang tot gegevens. Als Terminal Server wordt gebruikt voor het uitvoeren van een toepassing via verbindingen met beperkte bandbreedte, zoals inbelverbindingen of gedeelde WAN-verbindingen, is extern gebruik en verwerking van grote hoeveelheden gegevens zeer efficiënt, omdat alleen een schermweergave van de gegevens wordt verzonden en niet de gegevens zelf. |
Windows overal | Met Terminal Server worden gebruikers productiever, doordat zij toegang krijgen tot de meest recente toepassingen op elk apparaat, ook apparatuur met een geringe stroomvoorziening en bureaubladen zonder Windows. Ook kan via Terminal Server een desktop worden aangeboden, waarop de gebruiker kan werken alsof het de desktop is van het lokale werkstation. |
Verlenging van de levensduur van computers | Omdat de Remote Desktop Connection software weinig geheugen in beslag neemt, is het mogelijk Windows programma’s te draaien op oude computers met bijvoorbeeld te weinig geheugen of een ‘te oud’ besturingssysteem. |
Toegang tot lokale bronnen | Het is mogelijk om de lokale schijven zoals de harde schijf op je eigen computer te koppelen. Dit geeft de mogelijkheid om data van je eigen harde schijf te kopiëren naar de server en andersom. Het is ook mogelijk om lokaal geïnstalleerde printers te koppelen zodat je thuis op je eigen printers kan printen vanaf de netwerkschijven. |
Gedeelde werkplekken | Medewerkers kunnen makkelijk van werkplek wisselen met behoud van hun eigen instellingen. |
Besparing op Windows en Office licentiekosten | Je kunt besparen op Windows en Office licentiekosten omdat alleen het aantal gelijktijdige gebruikers moet worden betaald. |
Raadpleeg voor meer informatie over het aanschaffen en configureren van een Terminal Server je automatiseringsleverancier.
Als je Intramed op een server wil draaien, heb je Actian ZEN versie 15 Server nodig. Deze versie kun je via Intramed aanschaffen. Neem hiervoor contact op met Intramed (0182 – 621 157).
Bekende foutmeldingen
De volgende meldingen kunnen verschijnen als je inlogt in Intramed op de client:
Btrieve 94
- Het kan zijn dat de ingelogde gebruiker niet voldoende rechten heeft op de share of de mappen onder de share. De gebruiker hoort lees- en schrijfrechten te hebben op de share en op de data map.
- Het kan zijn dat één of meerdere bestanden van de administratie op ‘alleen lezen’ staan.
- Het kan betekenen dat de netwerkverbinding is weggevallen. Ook is het mogelijk dat de mapping naar een verkeerd pad is gemaakt. Let goed op dat er een share met daarop een mapping gemaakt zijn op een vóórliggende map (zie onderdeel ‘Installatie op server’).
- Het kan zijn dat het account SYSTEM op de server geen ‘Full Control’ rechten heeft op de directory waar zich de bestanden van de administratie bevinden.
Btrieve 116
Deze melding heeft vaak te maken met een niet goed functionerend netwerk. Controleer of de verbindingen correct zijn tussen de verschillende computers. Dit doe je door middel van het zogenaamde ‘ping- commando’. Kijk ook of de mappings aanwezig zijn. Verder moet op elke computer binnen een netwerk de Actian ZEN Client geïnstalleerd staan, en kun je de instellingen controleren van deze Actian ZEN installaties. Het TCP/IP-protocol moet het primaire protocol zijn.
Btrieve 30
Bestand <naam bestand> is geen btrieve bestand (Btrieve 30). Het probleem in combinatie met een dedicated server is waarschijnlijk dat er op 2 locaties gewerkt wordt met verschillende ‘File Versions’ van Actian ZEN.
Bijvoorbeeld in de praktijk wordt gewerkt met Actian ZEN versie 15, terwijl op een andere locatie een oudere versie staat geïnstalleerd. Dit probleem kan opgelost worden door de instelling ‘Create file version’ aan te passen (zie onderdeel ‘Installatie op server’). Ook kun je thuis Actian ZEN installeren. Mocht er op de praktijk een andere versie worden gebruikt, neem je dan contact op met het Service Centrum.
DBU access denied
Als je de PSQL server wil instellen via remote control/desktop dan worden de instellingen van de PSQL server niet onthouden. Je moet wijzigen van Actian ZEN instellingen rechtstreeks op de server doorvoeren.
Als deze voorbeelden geen oplossing bieden, neem dan contact op met het Service Centrum.