Andere handleidingen

Intramed Insight uitleg dashboards

Algemene definities Intramed Insight

Op de Intramed Insight dashboards kom je een aantal termen tegen. Hieronder vind je de definities van die termen.

Behandelingen

Intramed Insight telt behandelingen alleen mee als ze geboekt of gedeclareerd zijn. Behandelingen met de status “Afspraak” tellen dus niet mee in de dashboards.
De status van een behandeling herken je aan het icoon in de agenda:

Klacht

Een klacht (een behandelepisode) bestaat uit één of een aantal behandelseries die aan elkaar gekoppeld zijn. Je vindt ze terug op tabblad “4. Behandelepisodes” van de patiëntgegevens. In het
volgende voorbeeld zie je twee klachten (dus twee behandelepisodes) en aan de laatste klacht is één behandelserie gekoppeld:

Chronisch / niet chronisch

Klachten zijn chronisch als op tabblad “1. Behandelserie” van de eerste behandelserie van een klacht bij het veld “Betreft” de waarde “1- Chronische aandoening”, “2- Vervolgaandoening chronisch” of “8- Chronische indicatie Volw eerste n uit AV” is ingevuld. Alle overige waardes van het veld geven een niet-chronische klacht aan. Als een klacht meerdere behandelseries heeft, dan geldt de laatste behandelserie (het hoogste nummer) voor de bepaling of de klacht chronisch is.

Leeftijd

De leeftijd van de patiënt is de leeftijd die hij/zij had op de datum van de eerste behandeling van de klacht. De geboortedatum op tabblad “1. Algemeen” van de patiëntgegevens wordt gebruikt voor het berekenen van de leeftijd. De verschillende leeftijden worden geïnterpreteerd als “tot en met”. 40-59 staat bijvoorbeeld voor 40 jaar tot en met 59 jaar.

Dashboard Instroom

Het doel van het dashboard “Instroom” is om inzicht te krijgen in de instroom van nieuwe patiënten. De volgende vragen zou je kunnen beantwoorden:

  • “komen er veel nieuwe patiënten of juist patiënten die al eerder behandeld zijn”;
  • “worden patiënten verwezen (en door wie) of komen ze via directe toegang”;
  • “uit welke plaatsen/wijken komen de patiënten”;
  • “hoe kent de patiënt de praktijk”;
  • “is de patiënt uiteindelijk in behandeling genomen”;
  • “welk type klachten stromen er in (welke vaardigheden vergt dit van mijn therapeuten)”.

Op basis van de gegevens uit het dashboard kun je de bezettingsgraad van de praktijk optimaal houden.

KPI

Op dit dashboard worden de volgende KPI (Kritieke Prestatie-Indicator) gebruikt:

  • Het aantal gestarte klachten. Hiervoor wordt gekeken of de eerste behandeling van een klachtbinnen de gekozen periode valt. Daaronder zie je hoe dat getal zich verhoudt ten opzichte van
    de vorige periode.
  • Het aantal nieuwe patiënten wordt bepaald door te kijken of de patiënt al een eerdere behandelepisode in Intramed heeft gehad en dus al eerder behandeld is. Daarbij wordt de verwijzer bepaald via het veld “Verwijzer:” uit de behandelserie.
  • Het aantal in behandeling genomen klachten. Een klacht is niet in behandeling genomen als deze is afgesloten en bij de “Reden einde zorg:” de optie “Eenmalig onderzoek” of “Screening
    zonder behandelvervolg” is ingevuld. In alle andere gevallen telt deze mee voor een in behandeling genomen klacht.

De onderverdeling op basis van geografie, wordt bepaald a.d.h.v. de eerste vier cijfers van de postcode van de patiënt en de onderverdeling hoe de patiënt de praktijk kent op basis van het veld
“Praktijk gevonden via:”. Lees hier meer over hoe je dat kunt vastleggen in Intramed.

Dashboard Populatie

Het doel van het dashboard “Populatie” is om inzicht te krijgen in het type patiënten dat in de praktijk behandeld wordt. De volgende vragen zou je kunnen beantwoorden:

  • “wat is de gemiddelde leeftijd van een patiënt”;
  • “wat is de woonplaats van patiënten”;
  • “hoeveel chronische en acute klachten worden behandeld”.

Op basis van de gegevens uit het dashboard zou je commerciële acties kunnen formuleren.

KPI

Op dit dashboard worden de volgende KPI (Kritieke Prestatie-Indicator) gebruikt:

  • Het aantal patiënten onder behandeling wordt gemeten op basis van het aantal unieke patiënten met een actieve klacht*. Daaronder zie je hoe dat getal zich verhoudt ten opzichte van de vorige periode.
  • Het aantal actieve klachten*
  • Het aantal actieve klachten* per patiënt
  • De gemiddelde leeftijd van een patiënt met een actieve klacht* wordt gemeten op basis van de leeftijd die de patiënt heeft op de begindatum van de klacht

De onderverdeling op basis van geografie, wordt bepaald a.d.h.v. de eerste vier cijfers van de postcode van de patiënt
*Wat is een actieve klacht?
Een openstaande klacht is actief vanaf de maand van de eerste behandeling tot en met de huidige maand. Dit geldt ook voor maanden waarin de patiënt niet behandeld is.
Een afgesloten klacht is actief vanaf de maand van de eerste behandeling tot en met de maand van de laatste behandeling.

Dashboard Outcome

Het doel van het dashboard “Outcome” is om inzicht te krijgen in de behandelresultaten van therapeuten. De volgende vragen zou je kunnen beantwoorden:

  • “wat is de behandeleffectiviteit van therapeuten met betrekking tot het behandelresultaat”;
  • “hoe presteren ze per klacht/diagnose”;
  • “welke therapeuten ‘scoren’ minder dan anderen bij het verhelpen van bepaalde klachten”.

Op basis van de gegevens uit het dashboard zou je verbeterpunten kunnen formuleren per therapeut.

De KPI (Kritieke Prestatie-Indicator) voor het verbeteren van het behandelresultaat is de verbetering in score per meetinstrument. Hiervoor wordt de gemiddelde relatieve verbetering op meetinstrumentniveau berekend. De resultaten zijn per type meetinstrument en per diagnosecode inzichtelijk.

Details berekeningen

Het behandelresultaat wordt gemeten door het resultaat te meten van de gebruikte meetinstrumenten. De verbetering op een bepaald meetinstrument wordt gedefinieerd als het percentage dat wordt behaald van de potentiele verbetering, waarbij de potentiële verbetering het verschil is tussen de feitelijke score en de beste score (de beste score is in sommige meetinstrumenten de minimale score en in andere de maximale score).

  • Als de minimale score de beste is wordt de relatieve verbetering als volgt berekend:
    Relatieve verbetering = ( [Waarde eerste meting] – [Waarde laatste meting] ) / ( [Waarde eerste meting] – [Meetinstrumentminimum] )
  • Als de maximale score de beste is, wordt de relatieve verbetering als volgt berekend:
    Relatieve verbetering = ( [Waarde laatste meting] – [Waarde eerste meting] ) / ([Meetinstrumentmaximum] – [Waarde eerste meting] )
  • Een meetinstrument wordt niet meegeteld als:
    – Er geen bereik is gedefinieerd voor het meetinstrument (en dus niet nuttig is om in het dashboard te tonen)
    – De waarde van de eerste meting gelijk is aan de beste score, of
    – Er geen tweede meting is gedaan.
Dashboard Behandelgemiddelde

Het doel van het dashboard “Behandelgemiddelde” is om inzicht te krijgen in het aantal behandelingen per klacht. De volgende vragen zou je kunnen beantwoorden:

  • “aan welke klachten wordt de meeste tijd besteed”;
  • “wat is de verhouding chronische en acute klachten”;
  • “aan welke diagnoses wordt de meeste tijd besteed.

Op basis van de gegevens uit het dashboard kun je grip houden op het aantal behandelingen per klacht om binnen de eisen van zorgverzekeraars te blijven.

KPI

Op dit dashboard worden de volgende KPI (Kritieke Prestatie-Indicator) gebruikt:

  • Behandelingen per afgesloten klacht wordt gemeten op basis van het aantal afgesloten behandelseries met een datum laatste behandeling in de gekozen periode.
  • Het aantal behandelingen per klacht in de periode wordt gemeten op basis van het aantal uitgevoerde behandelingen binnen de periode per behandelepisode (klacht) in de gekozen periode.
Dashboard Omzet – Jaarvergelijking

Het doel van het dashboard “Omzet – Jaarvergelijking” is om inzicht te krijgen in de omzet vergeleken met voorgaande periodes of jaren. De volgende vragen zou je kunnen beantwoorden:

  • “hoeveel wordt er per maand gedeclareerd”;
  • “hoe verhoudt de omzet zich met voorgaande periodes”;
  • “welke klachten (diagnosecodes) zorgen voor de meeste omzet”.

Op basis van de gegevens uit het dashboard kun je grip houden op het aantal behandelingen per klacht om binnen de eisen van zorgverzekeraars te blijven.

KPI

De KPI (Kritieke Prestatie-Indicator) voor de omzet is het gedeclareerde bedrag per maand. Dit bedrag per verzekeraar wordt bepaald op basis van de declaratie van de eerste zitting van een klacht. Hierbij wordt gekeken naar de gedeclareerde behandeling. Als er meerdere verrichtingscodes binnen één behandeling gekozen zijn, geldt de eerste verrichtingscode. Als het een zorgproduct betreft, wordt gekeken naar de prestatiecode uit het eerste declaratiemoment. Onder het gedeclareerde bedrag per maand zie je hoe dat bedrag zich verhoudt ten opzichte van de
vorige periode.

Dashboard Omzet – Verdeling

Het doel van het dashboard “Omzet – Verdeling” is om inzicht te krijgen in waar de omzet uit opgebouwd is. De volgende vragen zou je kunnen beantwoorden:

  • “wat is het aandeel van chronische klachten op de omzet”;
  • “hoe verhoudt de omzet zich ten opzichte van vorig jaar en het jaar ervoor”;
  • “welke klachten (diagnosecodes) zorgen voor de meeste omzet”.

Op basis van de gegevens uit het dashboard kun je zien waar er nog kansen liggen om meer omzet te genereren of kun je beredeneren waarom een nieuwe investering wel/niet gegrond is.

KPI

De KPI (Kritieke Prestatie-Indicator) voor de omzet is het gedeclareerde bedrag per maand. Dit bedrag per verzekeraar wordt bepaald op basis van de declaratie van de eerste zitting van een klacht.
Op dit dashboard worden de volgende KPI (Kritieke Prestatie-Indicator) gebruikt:

  • Totaal gedeclareerd wordt bepaald op basis van de gedeclareerde behandelingen in de gekozen periode.
  • Het gemiddelde gedeclareerde bedrag per klacht wordt bepaald door het totaal gedeclareerde bedrag te delen door het aantal gedeclareerde klachten in de gekozen periode.