Bekijk het webinar
Op 6 december gaven wij een webinar over de Jaarovergang en informatie over de Generieke Declaratiestandaard (GDS). Klik hier om het webinar te bekijken.
Nieuwe Generieke Declaratiestandaard (GDS) per 2025
Op dit moment maakt de paramedische sector gebruik van de ‘PM’ (de paramedische standaard) en per 1 januari gaan verschillende beroepsgroepen over naar de nieuwe GDS. (Generieke Declaratiestandaard.)
Voor alternatieve zorg verandert er niets, de declaratiestandaard blijft hetzelfde. (de OS declaratiestandaard). Maar let op! Bied je in jouw praktijk zorg aan onder een codelijst die je hebt ingericht per verrichtingscode? Bekijk dan onderstaande informatie goed en maak een nieuwe codelijst aan voor 2025 voor deze zorg.
Veranderingen van de Codelijsten: Voor Alternatieve zorg
Voor het declareren van de alternatieve zorg is er een aanpassing van de codelijsten nodig.
Het is goed mogelijk dat de codelijst ingericht is als soort codes “verrichtingcodes”. Dit heeft invloed op het type nota dat wordt afgedrukt en dat is voor jou als alternatieve zorgverlener belangrijk voor 2025.
Je kan dit controleren door te gaan naar systeem – tabellen – codelijsten
Kijk naar de codelijst welke van toepassing is voor jou als zorgverlener. In dit voorbeeld codelijst alternatieve zorg:
Je ziet hier bij soort codes “verrichtingcodes” staan. Dit zorgt ervoor dat behandelingen van deze codelijst altijd gedeclareerd worden met een nota aan de patient, ongeacht wat er in de behandelserie genoteerd staat.
Maar bij de gebruikte declaratiestandaard zie je dat hier nu automatisch is gekozen voor de declaratiestandaard “paramedische hulp” en deze standaard wordt in 2025 automatisch aangepast naar de GDS-801.
Dit betekent dat als je in 2025 op deze codelijst behandelingen inplant en nota’s afdrukt, deze het standaard GDS format krijgen. En dat is voor jou niet de bedoeling, want jouw beroepsgroep declareert niet via de GDS. De patient kan dan problemen krijgen met het indienen van zijn nota bij de zorgverzekeraar.
Voor 2025 maak je een nieuwe codelijst aan en zet je eerst de soort prestatiecodelijst op overige sectoren. Daarna pas je de soort codes aan naar verrichtingcodes. En voeg alle verrichtingscodes toe die gebruikt worden met het juiste tarief van 2025.
Doordat je nu in deze nieuwe codelijst de prestatiecodelijst overige sectoren hebt gekozen, is ook de declaratiestandaard “overige sectoren” en zal er bij het aanmaken van de nota’s van behandelingen van deze codelijst gekozen worden voor jouw eigen nota ontwerp, zoals je gewend bent.
Je kunt dit in je bestaande codelijst helaas nog niet wijzigen, dat kan pas vanaf versie 10.1. Wil je liever je bestaande codelijst wijzigen, dan kan je de eerste 3 weken van 2025 dus nog geen nota’s uitdraaien voor jouw patienten omdat dan het GDS nota format nog wordt gekozen.
Kies dus zelf wat voor jouw praktijk het fijnste werkt:
- In de eerste 3 weken van 2025 nog geen nota’s aanmaken en versturen, en vanaf versie 10.1 je bestaande codelijst aan te passen naar de juiste declaratiestandaard “overige sectoren”
- Of nu al een nieuwe codelijst aanmaken voor 2025, dan is het geen probleem om gewoon vanaf het nieuwe jaar nota’s aan te maken en te versturen.
Gebruik je op dit moment nog een ontwerp per verrichtingscode of per gelijke behandeling? Dan kan je deze nota niet meer gebruiken en zul je een nieuwe nota ontwerp per declaratieregel moeten gaan gebruiken.
Op de download pagina staan ontwerpen beschikbaar om te downloaden en te importeren in Intramed.
Jaarovergang 2024-2025
Aan het einde van het kalenderjaar en begin van een nieuw jaar dien je een aantal administratieve zaken te regelen. Om niets te vergeten en stap-voor-stap te werken, bieden we je deze informatie aan.
Updaten praktijktarieven
Elk jaar kun je nieuwe tarieven hanteren in je praktijk en updaten de verzekeraars haar tarieven. Zelf kun je je praktijktarieven aanpassen in de codelijsten. Volg hiervoor de onderstaande stappen:
- Ga naar [Systeem], [Tabellen], [Codelijsten]. Als voorbeeld de codelijst van de Fysiotherapie.
- Selecteer in de bovenste tabel de codelijst waarvan je de tarieven wilt aanpassen.
- Dubbelklik in de onderste tabel op de verrichtingscode waarvan je het tarief wilt aanpassen.
- Ga naar de tabel “Prijzen” onderin het venster “Verrichtingscode”.
- Voeg een nieuwe regel toe met een “Vanaf datum” van 01-01-2025 en de bijbehorende prijs.
- Wanneer je ook gebruik maakt van de no-show functie, vergeet dat niet om ook in de kolom “Prijs niet nagekomen afspraak” het nieuwe tarief in te voeren.
- Sluit het venster.
- Herhaal deze stappen voor elke code waarvan je het tarief wilt aanpassen.
Wijzigingen verzekeraars
Op dit moment zijn er (nog) geen wijzigingen bekend met betrekking tot de verzekeraars voor 2025.
Zodra deze bekend zijn, zullen we deze pagina bijwerken met de benodigde instructies.
Wijzigingen declaratienummers
Je kunt er voor kiezen om het wijzigen van declaratienummers te automatiseren.
Je gaat daarvoor naar [Systeem], [Organisatie], [Systeemgegevens] tabblad “2. Declareren”. Kies vervolgens bij “Declaratienummer” voor de opmaak die gewenst is. Je kunt de volledige uitleg vinden in de online help.
Let op! Als je kiest voor een automatische opmaak zal Intramed op per 1 januari van het nieuwe jaar het declaratienummer aanpassen. Dit betekent dat je eventuele correcties in de declaraties over de jaargrens onder het declaratienummer van het nieuwe jaar plaatst.
Controle op verzekeringsrecht (COV) uitvoeren over januari
In januari mogen patiënten nog steeds wisselen van zorgverzekeraar en/of verzekering en is Vecozo bezig met het updaten van de verzekeringsgegevens. Om zo weinig mogelijk declaraties terug te krijgen, is het handig een COV uit te voeren bij de patiënten die in januari onder behandeling zijn in je praktijk. Hoe je een COV doet over al je actieve patiënten lees je hieronder:
- Klik op [Bestand], [Agenda]
- Klik op “Opties”, “Controle op Verzekeringsrecht”
- Vul de velden in.
- Klik op “OK”
- Voeg zo nodig nog patiënten toe aan de lijst “Te controleren patiënten”
- Klik op “OK”
- Klik op het systeemcertificaat van Vecozo (te herkennen aan alleen cijfers in de naam)
- Klik op “OK”
- Vervolgens krijg je alle resultaten terug van de COV. Klik op “OK” om deze resultaten over te nemen
LET OP! Het kan zijn dat er door het uitvoeren van een COV een verzekeraar wordt toegevoegd die nog niet bekend was in je systeem. Hiervan krijg je een melding. Indien je een contract hebt met de desbetreffende verzekeraar dan dien je zelf dit contract nog toe te voegen. Voor het toevoegen van een nieuw contract kun je een bestaand contract kopieren voor de nieuwe verzekeraar, volg de instructies in onze Online Help en voer nogmaals de tarieven update uit.
Verandert deze jaarovergang de rechtsvorm of AGB-code van je praktijk?
Als je verandert van rechtsvorm of een andere praktijk-AGB-code krijgt, moet je vóór de wijzigingsdatum declaraties indienen met de oude AGB-code en ná de wijzigingsdatum met de nieuwe AGB-code. Dit kon je alleen maar doen door in de contracten de AGB-code te wisselen vóór declareren.
Voortaan kun je bij contracten een begin- en einddatum aangeven:
Bij het invoeren of wijzigen van de begin- en/of einddatum van een contract én bij het invoegen van verzekeraars, medewerkers of codelijsten wordt gecontroleerd, of er geen overlap is in de contractperiodes van een combinatie verzekeraar/medewerker/codelijst. Hierdoor kan een combinatie van verzekeraar, medewerker en codelijst bij meerdere contracten voorkomen, zolang die contracten maar niet overlappen in de tijd.
En daarmee is het mogelijk om bij combinaties van medewerker, verzekeraar en codelijst vanaf een bepaalde datum een afwijkende AGB-code te gebruiken.
Als door het wijzigen van een begin- of einddatum van een contract er overlap ontstaat met een ander contract, dan wordt dat gemeld en kan het contract niet worden opgeslagen.
Kopieer je een contract en het broncontract heeft een einddatum, dan wordt voor de kopie een begindatum voorgesteld aansluitend aan de einddatum van dat broncontract. Als de begin- tot eindtijd periode van het kopie-contract overlapt met een zelfde verzekeraar in een ander contract, dan zie je de foutmelding ‘De gekozen contractperiode mag niet vallen binnen dezelfde periode als in contract X’.