Patiëntportaal
Met het patiëntportaal van Intramed ben je niet alleen altijd bereikbaar voor jouw patiënten maar kun je ook de administratieve last verlichten door intakes en vragenlijsten te versturen. Ook kunnen patiënten zelf een afspraak inplannen en hun eigen gegevens inzien.
Om het patiëntportaal te gebruiken heb je Intramed Compleet nodig. Voor meer informatie kun je kijken op de website van Intramed.
Alle beroepsgroepen | Therapeut| Inclusief bij IM Compleet
Om het patiëntportaal te gebruiken moet je gebruik maken van Intramed Compleet. Via MijnIntramed.nl kun je jouw gegevens inzien. Bij ‘Mijn Producten’ vind je de ‘Gratis extra’s’ en klik op ‘Vraag Online diensten & Patiëntportaal aan’.
Het patiëntportaal zit gratis in Intramed, je moet het alleen nog activeren. Bij Mijn Intramed ga je naar ‘Mijn producten’ en daar vind je de link om het Patiëntportaal aan te vragen.
Heb je het patiëntportaal aangevraag? Dan ontvang je een e-mail van ons als je bent aangesloten. Je moet wel binnen Intramed een aantal aanpassingen doen. Ga naar het tabblad ‘Stap 2: De instellingen’ om te zien hoe je het patiëntportaal in Intramed kunt instellen.
Wil je meer informatie? Neem dan contact met de afdeling verkoop voor meer informatie of een demonstratie op:
0182-621191 of
info@intramed.nl
Stap 1. Handig om bij de hand te hebben
- Je hebt de zogenoemde ‘Bijlage II’ nodig met daarin je debiteurnummer, je administratienummer(s) en het bijbehorende wachtwoord.Deze heb je -als het goed is- ontvangen in de startmail van het patiëntportaal. Heb je ‘Bijlage II’ niet meer? Check dat dan even bij de persoon die binnen je praktijk als eerste aanspreekpunt voor Intramed geldt, of bel/mail ons Service Centrum (0182 – 621 121 of helpdesk@intramed.nl)
- De link van jouw patiëntportaal
- Deze link staat in de startmail van het patiëntportaal, maar je kan hem ook zelf reproduceren: https://importaal.intramedonline.nl/debiteurnummer/ADMxx/
- Hier vul je je eigen debiteurnummer en het gewenste administratienummer in (dat is meestal ADM01).
Stap 2. Hoe zet je het patiëntportaal online?
Je wilt je patiënten extra service bieden door ze zelf afspraken te laten maken/wijzigen of thuis vragenlijsten in te laten vullen. Om dat te kunnen doen, moet je het patiëntportaal online aanbieden. Hieronder zie je diverse mogelijkheden:
A. Je hebt een eigen website en plaatst het patiëntportaal zelf online m.b.v. een iframe (dit kan ook via je eigen websitebouwer).
- Om het Intramed patiëntportaal op je website te kunnen plaatsen, moet je een zogenaamd iframe (laten) plaatsen. Hiermee wordt het patiëntportaal onderdeel van je eigen site. Daarvoor moet je een aantal stappen doorlopen. Lees hiervoor ons uitgebreide stappenplan.
- Je kunt nu zelf aan de slag met de informatie uit bijlage II (of dit doorgeven aan je websitebouwer).
B. Je hebt een eigen website en wilt dat wij het patiëntportaal online plaatsen.
- Heb je geen eigen websitebouwer of tijd, dan helpen we je graag. De kosten hiervoor zijn €100 excl. btw. Wanneer je meer uitleg wil over het patientportaal dan is dat tegen een extra vergoeding van €116,- per uur, afgerekend per halfuur, exclusief btw. Je kunt dit aanvragen door dit aanvraagformulier in te vullen en toe te sturen. Als je voor deze optie kiest, dan nemen we contact met je op om de details met je door te nemen.
C. Je wilt werken met het patiëntportaal op een losse webpagina (omdat je geen site hebt, of niet wilt iframen)
- Je kunt dan vrij vlot door naar stap 3 met de alleen de link van jouw patiëntportaal (https://importaal.intramedonline.nl/debiteurnummer/ADMxx/). Houd er wel rekening mee dat deze link er voor patiënten mogelijk vreemd uitziet, aangezien het voor hen niet herkenbaar is dat het om jouw praktijk gaat.
D. Je hebt hosting nodig om je praktijk website op te draaien.
- Heb je hosting nodig voor jouw nieuwe praktijkwebsite? Wij bieden de mogelijkheid om je WordPress hosting via onze betrouwbare partner voor een klein bedrag per maand aan te vragen. Je moet dan nog wel zelf je website opbouwen. Start nu met het bouwen van je eigen website en vraag hier je hosting aan bij Cloud86.
Stap 3. Koppeling met Intramed maken
Om de koppeling te maken tussen het patiëntportaal en Intramed, moet je een aantal gegevens zelf vooraf invullen in Intramed:
- Het ‘wachtwoord externe toegang’ (terug te vinden in je bijlage II)
- De link/url van de webpagina waar het patiëntportaal voor je patiënten te vinden is (bijvoorbeeld praktijknaam.nl/patientportaal). Kies je bij stap 2 voor optie 3, dan gebruik je hiervoor de ‘kale’ link.
- Hoe je de koppeling maakt in Intramed, leggen we uit in deze video.
- Pas ook de agenda roosters en disciplines aan, hoe je dat doet leggen wij uit in deze video.
- Kom je er niet uit? Log in bij Mijn Intramed en vraag een Expert Sessie aan. Een medewerker van het Service Centrum helpt je dan verder op een door jou gekozen datum en tijdstip!
Stap 4. Testen van de oplossingen
Als je stap 2 en 3 doorlopen hebt, is het belangrijk om het patiëntportaal te gaan testen. Zowel vanuit het perspectief van de therapeut als van de patiënt. Lees hiervoor het testscript voor het patiëntportaal.
Als alles werkt kan de pagina gepubliceerd worden op de website. Mocht er onverhoopt iets niet werken, neem dan contact met ons op via helpdesk@intramed.nl met een omschrijving van het probleem. Dan zorgen wij ervoor dat je door de juiste persoon geholpen wordt.
Stap 5. Patiënten informeren
Als alles getest is en werkt, kun je e.e.a. gaan communiceren naar je patiënten. Laat ze weten dat zij nu vanuit huis op elk moment van de dag op hun gemak een afspraak kunnen maken of een online vragenlijst kunnen invullen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Op de voicemail aanpassen dat online inschrijven ook mogelijk is
- Op de website bij contactgegevens de link plaatsen naar de online inschrijfmogelijkheid
- Een advertentie plaatsen in het plaatselijk weekblad of een berichtje op je eigen social media kanalen
- Flyers/kaartjes laten drukken om uit te delen in de praktijk