Vanaf maandag 1 juli maken we voor al onze gebruikers op de online omgeving tweefactorauthenticatie (2FA) verplicht. Zo zorgen we ervoor dat jouw patiëntgegevens veilig blijven, dat je voldoet aan wet- en regelgeving (zoals de Wabvpz en de NEN 7510 norm) én versterken we de beveiliging tegen externe bedreigingen.
Waarom gaan we 2FA instellen?
2FA is sinds 2018 verplicht vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In een aantal wetten wordt gesteld dat verwerking van patiëntgegevens moet voldoen aan de eisen van de norm NEN 7510. Eén van die eisen is dat toegang tot een gezondheidsinformatiesysteem zoals Intramed moet worden beschermd met 2FA. Het is dus een wettelijke verplichting, die we vanaf 1 juli ook verplicht zullen maken in Intramed.
Hoe werkt 2FA?
Met 2FA combineer je twee verschillende factoren om in te loggen in Intramed. Naast je wachtwoord moet je ook een code invoeren. Dat betekent dat iemand die wel jouw wachtwoord heeft, maar niet jouw smartphone, alsnog niet kan inloggen in Intramed. Hierdoor zijn de gegevens van je patiënten extra beveiligd.
Hoe activeer je 2FA?
Indien je 2FA nog niet actief is in de systeemgegevens, zijn er twee situaties mogelijk:
Situatie 1: Je gebruikt al 2FA, maar dit is nog niet geactiveerd in de systeemgegevens
Mogelijk heb je 2FA al ingesteld binnen de praktijk en maken al jouw collega’s hier al gebruik van. Het vinkje is dan nog niet aangezet in de systeemgegevens. Zet in dat geval vóór maandag 1 juli het vinkje in de systeemgegevens aan: Ga naar [Systeem]. [Organisatie], [Systeemgegevens], tabblad “11. Account” en zet bij ‘Tweestapsauthenticatie gebruiken’ het vinkje aan. Sla op met <F5>. Verder verandert er niets aan het gebruik van Intramed, en log je ook niet anders in!
Situatie 2: Je gebruikt nog helemaal geen 2FA binnen de praktijk
Maak voor elke medewerker een eigen medewerkerskaart aan binnen Intramed en vul bestaande medewerkerskaarten aan met de benodigde gegevens. Activeer vóór maandag 1 juli 2FA binnen de systeemgegevens van Intramed. Klik hier voor instructies over 2FA activeren in de praktijk, en klik hier voor instructies over 2FA activeren voor medewerkers.
Heb je op 1 juli 2FA nog niet geactiveerd? Dan zetten wij dit automatisch voor je aan, en kun je mogelijk niet direct inloggen. Je moet in dat geval nog een aantal stappen doorlopen. Zorg er daarom voor dat je de 2FA tijdig activeert binnen jouw omgeving van Intramed.
Heb je hulp nodig bij problemen, of heb je vragen over het activeren van 2FA? Neem dan contact op met ons Service Centrum via www.intramedexpert.nl/support