Hoe voer ik de tarieven van een verzekeraar in?

De tarieven leg je vast in het contract dat je kunt toevoegen via menu [Bestand], [Contracten]. Via de knop ‘Opties’, ‘Tarieven updaten…’ kun je vervolgens de bijbehorende contract tarieven downloaden.

Om de verschillende tarieven van de verzekeraars vast te leggen, moet je per verzekeraar een contract aanmaken in Intramed. Binnen dit contract kan per behandelcode (verrichtingcode) aangegeven worden, welk tarief voor deze verzekeraar van toepassing is.

Ga daarvoor naar [Bestand], [Contracten] en druk op de toetsen ‘Ctrl’ + ‘Ins’ of klik op het icoon . Op tabblad ‘Algemeen’ van het contract stel je de algemene gegevens in. Zoals de ‘Verzekeraar’, de ‘Declarant’ oftewel welke medewerker is verantwoordelijk voor de declaratie en zo ook bekend is bij de verzekeraar. In de rubriek ‘Deelnemers en Codelijsten’ voeg je bij dit contract betrokken medewerkers en codelijsten toe.

Meer informatie over het toevoegen van contracten.

Vervolgens kun je de actuele tarieven downloaden via de wizard ‘Update contracttarieven’. Ga daarvoor naar menu [Bestand], [Contract], klik op de knop ‘Opties’, optie ‘Tarieven updaten…’. Kies de peildatum; deze bepaald van welk jaar de tarieven opgehaald moeten worden. Op het volgende tabblad zie je een overzicht van jouw contracten met daarachter ‘Meerdere beschikbaar’ of ‘Geen beschikbaar’:

  • ‘Meerdere beschikbaar’: voor deze verzekeraar kun je contract tarieven ophalen voor een aantal pakketten. Aan de rechterkant kunt u uw pakket kiezen
  • ‘Geen beschikbaar’: voor deze verzekeraar kun je geen tarieven ophalen voor dat peiljaar.

Tip: als je de vraag krijgt of je contracten met een soortgelijke verzekeraar ook wilt wijzigen (bijvoorbeeld verzekeraars die ook onder VGZ vallen), kies je voor ‘Ja’.

Hoe bepaalt Intramed of het praktijk-of contracttarief gebruikt moet worden? We leggen je het graag uit, aan de hand van 5 stappen: Welk tarief wordt gebruikt?